تعریف شرکت های هلدینگ
شرکت هلدینگ ، شرکتی سهامی است که دارای شرکتهای زیرمجموعه دیگر بوده و کنترل شرکتهای زیرمجموعه مستقیماً زیر نظر مدیران و هیئت مدیرهٔ شرکت اصلی است. شرکت هلدینگ با خریدن بخش عمدهای از سهام شرکتی دیگر، میتواند در آن شرکت حق رای داشته باشد، که در این صورت به شرکت دوم شرکت فرعی (یا وابسته) هم گفته میشود.
شرکتهای فرعی هویت قانونی خودشان را به عنوان شرکتهای مجزا حفظ میکنند،. اما کنترل هر شرکت فرعی تحت نظر شرکت نگهدار خواهد بود.
شرکت مادر
شرکت مادر شرکتی است که سهام آن شرکت در مقابل شرکت دیگر (شرکت زیر مجموعه) به اندازه کافی دارای حق رأی باشد تا کنترل مدیریت و عملیاتها به وسیله تأثیرگذاری یا انتخاب هیئت مدیره لحاظ گردد. یک شرکت مادر شرکتی میتواند باشد که بهطور کلی صاحب شرکت دیگری است. این شرکت به عنوان «شرکت تابعه با مالکیت کامل» نامیده میشود. هنگامی که یک شرکت موجود، یک شرکت جدیدی را ایجاد میکند و اکثریت سهام آن را برای خودش نگه میدارد و از دیگر شرکتها دعوت میکند تا اقلیت سهام را خریداری کنند، آن شرکت، یک شرکت مادر نامیده میشود
شرکتهای سرمایهگذاری
گروه اول به دو بخش شرکتهای سرمایهگذار یا شرکتهای سرمایهگذاری تقسیم میشوند، شرکتهای سرمایهگذار شرکتهای هستند که تولیدی یا خدماتی بوده و از بستر تولید و درآمد حاصل از عملیات اجرایی خود را با ایدههای مختلف و غیرتخصصی صرف خرید سهام سایر شرکتها کرده و حداقل انتظارشان داشتن سود مناسب است، به اینگونه از شرکتها سرمایهگذار میگوییم. این شرکتها علاوه بر داشتن تولید فقط از منظر جایگاه کسب سود بیشتر، پول و سرمایه خود را در سایر بنگاهها سرمایهگذاری میکنند، یعنی علاوه بر فعالیتهای اصلی خود از محل سود یا درآمدهای کسب شده فروش به این مهم میپردازند، اما در این دسته شرکتهایی هستند که تاسیس آنها با هدف سرمایهگذاری در شرکتها با حضور افراد متخصص بوده، افرادی که میدانند چگونه شرکتهای مختلف را آنالیز و تجزیه و تحلیل کرده، در چه زمان مناسبی اقدام به خرید اقدام کرده و به چه میزان از سهام شرکتهای مختلف دست یابند یا در چه موقع و زمان، سهام خریداری شده را برای کسب سود واگذار کنند، به این گونه از شرکتها، شرکتهای سرمایهگذاری میگویند، شرکتهایی که فعالیت اصلی خود را به شکل تخصصی معطوف به خرید و فروش سهام شرکتهای بورسی یا غیربورسی میکنند. در این شرکتها زمان صرف شده برای هر سهم میتواند چند ساعت یا چند ماه باشد، اما در بیشتر مواقع، اقتدار کاری این شرکتها بر اساس دیدگاه کوتاهمدت بر روی یک سهام است.
شرکت های سرمایهگذاری به قصد رهبری مدیریت و اعمال کنترل بر آن ، در شرکتها سرمایهگذاری نمیکنند و معمولا دیدگاه بلند مدتی نیز در این زمینه ندارند. آنها به محض دریافت سود مورد انتظار، سهام یک شرکت را میفروشند و سهام شرکتهای دیگری را می خرند یا در صورت صلاحدید و مشاهده کاهش ارزش سهام آن سهم را خواهند فروخت. این نوع شرکتها به دنبال اخذ سود از نوسانات قیمت سهام در بازار هستند و صرفا در سهام پذیرفته شده در بورس سرمایهگذاری می کنند.
تفاوت شرکت های هلدینگ و سرمایه گذاری
شرکت های سرمایهگذاری به قصد رهبری مدیریت و اعمال کنترل بر آن ، در شرکتها سرمایهگذاری نمیکنند و معمولا دیدگاه بلند مدتی نیز در این زمینه ندارند. آنها به محض دریافت سود مورد انتظار، سهام یک شرکت را میفروشند و سهام شرکتهای دیگری را می خرند یا در صورت صلاحدید و مشاهده کاهش ارزش سهام آن سهم را خواهند فروخت. این نوع شرکتها به دنبال اخذ سود از نوسانات قیمت سهام در بازار هستند و صرفا در سهام پذیرفته شده در بورس سرمایهگذاری می کنند.
در شرکت های هلدینگ با فرهنگ مدیریتی نوین جهانی با تخصصی شدن در یک صنعت خاص و دخالت در استراتژی و کنترل و نظارت دقیق در مباحث مختلف شرکت های زیر مجموعه خود، مبحث همافزایی را به منظور خلق سود و توسعه بازارهای خود مد نظر دارند و فعالیت اصلی خود را به عنوان هدایت کننده یا رهبر کلی تبیین می کنند.
سرمایه اصلی این شرکت ها توانایی افراد متخصص و مدیران کار آزموده و موفق است که سود سرشاری را نیز برای هلدینگ در بر خواهد داشت، اما واقعا نباید با توجه به وضعیت صنایع در ایران به این مهم توجه شود که شرکت های سرمایه گذاری از سود بهتر و مطمئن تری برخوردارند، ولی شرکت های هلدینگ که با عنایت به دانش روز جهانی معمولا روی یک صنعت متمرکزند، بابت کلیه آسیب ها و معضلات تولیدی موجود آسیب پذیرترند. بنابراین در این خصوص هوشیاری هیات مدیره های هلدینگ ها و مدیر عامل و مدیران اجرایی این شرکت ها و سیاست های استراتژیک ترسیمی یا کنترل و ترمیم مقطعی سیاست ها می تواند از بروز بحران های جدی در شرکت ها جلوگیری کند.